duminică, 4 septembrie 2011

Virajul la stanga



Pentru efectuarea virajului la stanga trebuie sa parcurgem urmatorii pasi:
1. La aproximativ 100-200 de metrii fata de intersectie preselectam banda de langa axul drumului. In cazul drumurilor cu linii de tramvai trebuie sa preselectam banda de langa linia de tramvai, iar daca ne aflam pe o strada cu sens unic preselectia pentru virajul la stanga se face pe banda de langa bordura din stanga.
2. Reducem viteza, trecem in treapta a II-a de viteza si semnalizam schimbarea directiei de mers catre stanga (cel putin 50 m fata de intersectie)
3. La aproximativ 20-50 metrii de intersectie stabilim ordinea de trecere prin intersectie. Pentru aceasta trebuie sa observam mijloacele de semnalizare rutiera(vezi situatiile care pot fi intalnite la stabilirea ordinii de trecere)4. Inainte de a patrunde in intersectie ne asiguram si acordam prioritate celor indreptatiti (pietonilor si masinilor care circula pe drumul transversal daca drumul transversal este drumul cu prioritate)
5. Efectuam virajul propriu-zis: rotim volanul spre stanga si trecem prin stanga centrului imaginar al intersectiei cand drumul este in aliniament, iar cand drumul nu este in aliniament ocolim prin dreapta centrul imaginar al intersectiei.

2 comentarii:

  1. Virajul la stânga în intersecţie se execută prin stânga centrului imaginar al intersecţiei, vezi Regulamentul, art 110, dar, dacă sunt obstacole în zona centrului atunci el se ocoleşte prin dreapta. Intersecţiile modernizate au semafoare şi benzi separate pentru virajul la stânga.
    Înseamnă că virăm la stânga înainte de a ajunge la centru, ceea ce va face şi cel care se apropie din sens contrar şi intenţionează a vira la stânga; astfel aceste vehicule nu se intersectează şi nu se pune problema priorităţii. Dar, dacă există obstacole pentru viraj, de cele mai multe ori vehicule care utilizează intersecţia, vom ocoli centrul. Vom ţine seama că nu putem să ne poziţionăm, pentru acest viraj, pe linia de tramvai ori în zona de preselecţie (50 m înainte de intrarea în intersecţie), ceea ce este interzis şi în intersecţie.
    Chestiunile de studiat sunt arătate în Regulament.
    Pe forum s-a abordat de mai multe ori acest subiect. O discuţie lămuritoare găsiţi la:

    RăspundețiȘtergere
  2. Este normal să existe nedumeriri în ceea ce priveşte virajul la stânga în intersecţie. În 2003, după ce au apărut OUG 195 şi Regulamentul de aplicare, nu aveam pe cine pune ochii să mă lămurească şi pe mine cum se poate aplica prevederea. De aceea am mers în câteva intersecţii diverse pe care le ştiam ca locuri dificile şi am stat în picioare, în fiecare dintre ele, să văd cum se aplică regula virajului la stânga, prin stânga intersecţiei; prevedere clară, existând desenul marcajului de ghidare în intersecţie printre Marcajele Rutiere din legislaţie. Am constatat în cele din urmă că prevederea este limpede pentru intersecţii construite special pentru a se respecta legea, şi, pentru intersecţii simple, neaglomerate. Dar, în intersecţiile nemodificate constructiv (fără benzi de stocare pentru viraj la stânga şi fără semafoare speciale) cum circulăm la stânga în aglomeraţie?
    Regulamentul permite ocolirea prin dreapta centrului intersecţiei în câteva cazuri. Cel mai relevant este cazul ocolirii „obstacolelor” aflate în intersecţie. Această excepţie rezolvă cazul, după cum urmează.
    Nu putem discuta problema noastră potrivit desenului din acest topic fiindcă desenul reprezintă un anumit caz special. Deja desenul a fost ignorat în discuţii iar în unele cazuri a fost înţeles greşit.
    Fiind pe drumul cu prioritate, sau la lumina verde a semaforului, ar trebui să începem virajul la stânga imediat ce am intrat în intersecţie însă nu putem vira fiindcă vom opri imediat pentru a da prioritate vehiculelor care vin din sens contrar şi merg pe direcţia înainte. Astfel, oprind, am bloca pe cei care vin din urmă. Vehiculele cu prioritate despre care vorbim constituie „obstacolele” prevăzute în Regulament, astfel că vom înainta în intersecţie până după centrul ei şi vom aştepta ca şirul vehiculelor din sens contrar să se întrerupă iar apoi vom vira la stânga.
    Observăm că această interpretare a prevederilor creează în intersecţie o bandă specială pentru viraj la stânga, bandă care nu a fost încă amenajată înainte de intrare în intersecţie.

    RăspundețiȘtergere